Sąd rozpoznający sprawę o rozwód ma obowiązek ustalenia, które z małżonków ponosi winę za rozkład pożycia małżeńskiego. Wyjątek stanowi sytuacja, w której małżonkowie zgodnie wnoszą o zaniechanie ustalenia winy. Powyższe wynika wprost z art. 57 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, zgodnie z którym:

§ 1. Orzekając rozwód sąd orzeka także, czy i który z małżonków ponosi winę rozkładu pożycia.

§ 2. Jednakże na zgodne żądanie małżonków sąd zaniecha orzekania o winie. W tym wypadku następują skutki takie, jak gdyby żaden z małżonków nie ponosił winy”.

Rodzaje rozstrzygnięć Sądu w przedmiocie winy za rozkład pożycia małżeńskiego w wyroku rozwodowym:

1. Sąd orzeka, że winnym rozkładu pożycia małżeńskiego jest powódka/powód albo pozwana/pozwany

• podstawą prawną jest art. 57 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego;
  • małżonkowie nie zażądali, aby Sąd zaniechał orzekania o winie, zatem Sąd miał obowiązek ustalenia, które z małżonków ponosi winę za rozkład pożycia;
  • ustalony przez Sąd stan faktyczny wskazuje, że jedno z małżonków ponosi wyłączną winę za rozkład pożycia małżeńskiego, natomiast drugie swoim zachowaniem nawet nie przyczyniło się do rozkładu pożycia;

1. Sąd rozwiązuje małżeństwo Stron postępowania z winy obojga małżonków

• podstawą prawną jest art. 57 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego;
  • ustalony przez Sąd stan faktyczny wskazuje, że rozkład pożycia małżeńskiego nastąpił z winy obojga małżonków;

1. Sąd orzeka rozwód bez orzekania o winie za rozkład pożycia małżeńskiego

• podstawą prawną jest art. 57 § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego;
  • małżonkowie zgodnie zażądali, aby Sąd zaniechał orzekania o winie;

1. Sąd ustala, że małżonek (małżonkowie) nie ponosi (nie ponoszą) winy za rozkład pożycia małżeńskiego

• przyznam, że  w swojej karierze zawodowej nie spotkałam się z przedmiotowym orzeczeniem Sądu, jednakże zgodnie z doktryną wyżej wskazane rozstrzygnięcie jest jak najbardziej dopuszczalne (taki pogląd prezentuje B. Czech w „Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz”, red. K. Piasecki, Warszawa 2009, s. 452);
  • możliwość wydania przez Sąd orzeczenia ustalającego, że małżonek (małżonkowie) nie ponosi (nie ponoszą) winy za rozkład pożycia małżeńskiego potwierdza wyrok Sądu Najwyższego – Izby Cywilnej z dnia 13 listopada 1997 roku w sprawie o sygn. akt I CKN 306/97, wedle którego: orzeczenie w wyroku rozwodowym, że żadna ze stron nie ponosi winy za rozkład pożycia małżeńskiego oznacza, że sąd uznał, iż nie można jej przypisać stronom albo w wymiarze obiektywnym, albo w subiektywnym”.

Podkreślenia wymaga fakt, iż w sentencji wyroku Sąd nie będzie wskazywał i wymieniał przyczyn rozkładu pożycia małżeńskiego, a pojawi się w niej jedynie orzeczenie w przedmiocie winy, przykładowo: z wyłącznej winy Powoda. Niniejsze znajduje potwierdzenie w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 22 marca 1973 roku wydanego w sprawie o sygn. akt I CR 189/73, w myśl którego: „(…) do sentencji wyroku rozwodowego należy jedynie rozstrzygnięcie o winie rozkładu małżeństwa, a nie o innych przyczynach rozkładu małżeństwa”.

Autor: Adwokat Mariusz Stelmaszczyk i Aplikant Adwokacki Edyta Gorczyńska-Melion

05 marca 2019